Friday 31 March 2017

MONA, ANIQ dan VINCENT: MURID ISTIMEWAKU

"Mona.. mana Mona?'
Saya tahu dia sedang bersembunyi di belakang pintu. Saja nak bagi dia seronok. Namun hati tetap berdegup kencang. Risau dia melakukan sesuatu yang di luar jangkaan.
Mona murid Tahun 4. Badannya besar dan tinggi. Pakaiannya kemas dan bersih. namun ada sesuatu yang menjadikannya lain daripada murid lain.
Dia mungkin autistik.
Pada tahun 90-an, masalah pembelajaran seperti AHDH, autistic dan sebagainya belum begitu luas diketahui dan dikaji. Saya pun terpaksa mencari maklumat di perpustakaan daerah.

"Ahhh... Mona buat apa di sini? Marilah masuk, teacher suka tengok Mona tulis cantik-cantik dalam buku."
Puas dipujuk, barulah dia sanggup masuk semula ke dalam bilik. Murid-murid lain meneruskan aktiviti mereka tanpa menghiraukannya. Mereka dah biasa dengan telatahnya. Dia tak suka orang menyentuh barangnya. Sifatnya sangat pembersih. Dia pasti akan merengek marah jika barangnya diusik. Tulisannya pula sangat cantik, bulat-bulat. Dia tak mahu membaca dengan kuat tetapi tetap akan menyiapkan latihan bertulis, sekiranya berjaya dipujuk.
Cikgu-cikgu lain sememangnya pening dengan telatahnya.

Mona pernah berbaring di atas meja bilik Kemahiran Hidup tanpa memperdulikan orang lain. Saya berjaya memujuknya untuk turun dari meja itu dengan menawarkan pen sebagai hadiah.
Mona suka saya. Mungkin sebab saya guru bukan Melayu di sekolahnya dan saya memberinya perhatian.

Ada saja barang dari rumahnya yang diberikan kepada saya - bunga plastik, kerongsang, dan cawan kecil menjadi hadiah kegemarannya kepada saya hampir setiap bulan. Saya terima semua sebab takut nanti kalau tak terima, dia merajuk dan buat sesuatu yang tidak diduga.
Tiba-tiba pada tahun berikutnya, Mona tidak ke sekolah lagi.
Saya tak tahu apa yang berlaku.

*******************************************************************************
"Aniq! Keluar dari almari, Aniq!"
Berpeluh saya dalam bilik darjah tu, Murid-murid tahun 2 berkerumun mengelilingi almari besi kelas.
Aniq bersembunyi di dalam almari besi itu dan enggan keluar. Saya cuba membuka pintu almari dari luar tetapi Aniq menarik pintu dari dalam. Dia tak mahu keluar. Entah apa yang berlaku sebelum itu sebab, apabila saya sampai saja ke kelas 2 B untuk waktu BI, murid-murid memberitahu saya bahawa Aniq telah menguncikan dirinya dalam almari besi.
Saya risau Aniq lemas dalam almari itu.

"Bummm!  Bumm!"
Akhirnya saya capai penyapu lalu saya pukul almari itu. Bantuan dari guru lain belum tiba.
Beberapa kali hentaman kuat, akhirnya Aniq membuka pintu almari besi itu.
Leganya hati saya.
Dia sengih walaupun badannya berpeluh. Saya senyum balik. Saya ajak dia duduk di tempatnya dan meneruskan pengajaran, sambil memberi signal kepada guru lain yang baru tiba untuk tidak mengganggu.

Aniq pandai BI. Dia suka menjawab soalan yang saya kemukakan. Latihan yang diberi pun segera disiapkannya. Saya tahu Aniq ada masalah pembelajaran tetapi dia jarang menimbulkan masalah dalam kelas saya. Mungkin dia ok sikit dalam kelas saya sebab saya selalu memberinya perhatian dan tugas tambahan sekiranya dia siap kerja awal.

Tiba-tiba saya diberitahu Aniq bertukar sekolah.
"Mengapa? Dia bertukar ke mana?"
Cikgu R mendedahkan bahawa Cikgu N selaku guru kelas telah mengadu kepada ibu Aniq akan kelakuan anaknya. Disebut juga cadangan supaya Aniq dihantar ke sekolah OKU memandangkan dia kerap mengganggu pembelajaran murid lain.

Malangnya sampai ke sudah ibu Aniq menafikan hakikat bahawa anak kesayangannya itu menghadapi masalah pembelajaran yang memerlukan bantuan intervensi dari pakar.
Saya tak tahu sama ada Aniq dimasukkan ke sekolah murid bermasalah pembelajaran atau tidak. Saya cuma berharap dia sihat dan bahagia sekarang.
Tahun ini, dia sepatutnya berumur 20 tahun.

*********************************************************************************
"Siapa yang menjerit tu?"
Suara murid menjerit dari kelas tingkat atas kedengaran dengan jelas.
Cikgu disiplin dah berlari ke situ. Saya hanya mampu meninjau dari kelas saya sebab ada pembelajaran di kelas blok lain.

Tahun berikutnya, murid itu berada di dalam kelas saya.
Vincent memang ada kad OKU. Namun, disebabkan masalah pembelajarannya dikira kurang serius dan boleh dikawal, dia termasuk dalam program intervensi di sekolah menengah biasa.
Dia autistik. Sebutannya kurang jelas dan dia lebih fasih berbahasa Inggeris berbanding bahasa ibundanya sebab selalu menonton siri Bahasa Inggeris di televisyen. Selepas sebulan sebagai gurunya, jelas sekali masalah yang dihadapi Vincent bukan setakat pembelajaran.
Murid-murid lain suka mengganggunya. Mereka yang normal pula yang terbawa-bawa dengan mimik muka dan meniru suaranya. Hal ini menimbulkan kemarahan Vincent.
Namun kerana keadaannya yang agak terhad, dia tidak pandai menyuarakan kemarahannya kerana diganggu. Dia hanya mampu mengadu kepada guru. Oleh itu juga, murid-murid sekelas itu mengambil peluang masa pertukaran guru dan waktu rehat untuk mengusiknya.

"Teacher, Vincent angkat kerusi!"
Saya segera menghentikan pengajaran kepada kumpulan itu. Saya berpaling, dan Vincent dah pun mengangkat kerusi plastiknya dalam gaya mahu membaling pada pembulinya.
"Vincent.. put down the chair. Put down the chair.. now!"
Suara terpaksa dikawal rapi supaya Vincent tak panik dan salah faham. Perlahan-lahan saya hampirinya dan mengambil kerusi itu daripadanya, sambil memberi signal kepada murid lain supaya diam.
Bukan salah Vincent.

Murid lain yang membulinya dengan membuat bunyi pelik dan menghampirinya dengan kasar.
Budak autistik tidak boleh diganggu demikian. Mereka sangat sensitif akan bunyi.
Saya terpaksa memberi amaran keras kepada semua murid kelas itu.
Alhamdulillah setelah beberapa sesi kaunseling kepada rakan sekelas Vincent, di mana mereka dinasihati agar menghormati keperluan Vincent, dia dah semakin kurang tantrumnya dalam kelas.

Saya juga belajar dari Vincent.
Saya dapati setiap hari Vincent akan membawa bekal ke sekolah. Dia siap menolak makanan lain termasuk nasi lemak yang saya belanja murid kelas itu.
Mungkin sebab keadaan OKUnya itu memerlukan dia ambil special diet yang tiada garam, pengawet dan pewarna tiruan supaya tingkahlakunya terkawal.

Saya juga tidak terkejut apabila Vincent berjaya mendapat keputusan memuaskan dalam peperiksaan, mengalahkan murid lain yang normal. Dia sangat artistik dan rajin membuat kerja seni.

Tahun ini Vincent akan menduduki peperiksaan SPM.
Saya doakan semoga dia berjaya lulus peperiksaan itu :)


Monday 20 March 2017

CIKGU KELAS HUJUNG

Setiap tahun, bila dapat jadual waktu untuk sesi persekolahan seterusnya, semua cikgu pasti tertanya-tanya apakah kelas yang bakal diajar. Paling penting lagi, siapakah murid-murid saya?
Saya tak perlu agak. Kebarangkalian saya mendapat kelas hujung iaitu kelas dalam susunan yang terakhir dalam setiap tingkatan itu agak tinggi. Maklumlah tak ramai guru opsyen Bahasa Inggeris yang mengajar setiap tingkatan.. paling ramai pun 3 orang. Jika bukan A atau B, sudah tentunya saya.

Saya tak kisah mengajar kelas hujung. Saya hanya risau jikalau murid-murid dalam kelas itu terlalu ramai yang bermasalah dari segi disiplin. Ya laa, dah nama pun kelas terakhir dalam susunan.. tentunya kebanyakan murid tak mencapai tahap kecemerlangan akademik. Mungkin ada yang tidak boleh membaca dengan lancar. 
Perkara yang saya pasti, mereka kurang kasih sayang. Kurang perhatian keluarga. Mungkin juga dari keluarga bermasalah atau anak kepada ibu tunggal. 
Hadir ke sekolah dengan wang belanja Rm2-5 seorang; ada yang tanpa sarapan. Beg ringan sebab hanya beberapa buah buku yang digalas, pen hanya sebatang.Alat tulis lain? Huh.. tak macho la jika bawa pensel atau pemadam.

Setiap kali saya melangkah masuk ke kelas, saya cepat-cepat baca doa. Paling kurang pun dengan bismillah. 
Bukan sebab takut. Bukat sebab marah dan bosan. Tetapi sebab susah untuk menjangkakan apa yang akan berlaku dalam kelas semasa 2 waktu PdP bersama mereka. 

YAT 2001

Namanya Wu Yat Poh.
Kali pertama saya melihatnya, hanya perasaan benci saja di hati.
Dia muncul pada pertengahan tahun tatkala saya sibuk menguruskan pelajar tahun 1,2 dan 3 di kelas Sekolah Kurang Murid itu.
Mukanya masam. Matanya bulat merenung kami.
"Siapa nama penuh kamu?'
Dia tidak faham Bahasa Melayu. Dia sekadar menggeleng kepala.
Saya uji bacaannya pula.
Hampa. Dia juga tidak tahu membaca.
Saya mengeluh panjang. Susah jika terpaksa mengajar semula murid baru Tahun 2 itu membaca.

Hari itu juga dia merosakkan pam tandas sekolah.
Hari itu juga saya kerahnya menulis huruf A hingga Z. Dia tidak membantah. Tidak juga melawan. Dia turuti saja segala arahan saya.
Namun rasa benci saya semakin membuak-buak. Semakin tengok, saya semakin geram.
Dia menambahkan beban saya sebagai guru sedangkan banyak perkara lagi perlu saya buat di sekolah itu.

Setiap minggu dia ke sekolah dengan baju sekolah kotor.
Saya hairan. Hari demi hari baju itu semakin kotor, seolah-olah tidak pernah dibasuh dan digosok dengan seterika.
Saya panggilnya lalu bersoal jawab dalam bahasa Mandarin saya yang terhad.
"Siapa basuh baju sekolah kamu?"
"Saya,' jawabnya ringkas.

Perbualan saya dengan guru besar pula menjelaskan keadaan sebenar Yat. Dia berasal dari keluarga yang sangat miskin, lalu diambil dari rumahnya di pedalaman negeri Perak oleh pakciknya untuk dibesarkan di rumah pakcik, Makcik, isteri pakciknya tidak menerima kehadirannya di rumah mereka kerana menganggapnya sebagai beban tambahan. Sewaktu pakciknya bekerja di luar rumah, Yat dilayan sebagai orang asing yang menumpang tanpa membayar apa-apa. Dia diberi makan tetapi tidak dibenarkan menonton televisyen bersama-sama anak-anak pakciknya. Dia terpaksa membasuh pakaiannya sendiri. Kasih sayang dan perhatian hanya daripada pakciknya yang jarang berada di rumah.

Kasihan budak 8 tahun itu.
Dia keseorangan di situ dan merindui keluarga yang jauh di pedalaman. Walaupun mereka miskin dan kehidupan kurang terurus, rumah mereka penuh dengan kasih sayang. Tidak seperti rumah pakciknya.
Perasaan marah dan benci saya terhadapnya terus terpadam.
Saya ambil inisiatif untuk membantunya.

Baju seragam sekolah pertama yang saya beli dalam hidup saya ialah untuk Yat.
Saya bawa balik pakaian seragam sekolahnya yang kotor untuk dibasuh. Rendam clorox, cuci tangan sehingga putih semula.
Bila Guru Besar tahu, saya disoal. Saya jawab baju itu sebagai hadiah untuk Yat sebab ada peningkatan dalam pembelajarannya. Saya tak tipu. Yat memang bijak; 2 bulan saja di kelas saya dia dah boleh membaca dan menulis dengan baik.

Saya cuba bantu Yat di sekolah tetapi konflik di rumah pakciknya terus berlangsung.
Dia merindui adik-beradik dan ibu bapanya. Maklumlah baru berumur 8 tahun.
Setahun lebih dia tinggal di kampung itu dan belajar di kelas saya. Pembelajarannya meningkat. Dia berjaya mendapat 100markah untuk kertas Bahasa Inggeris dalam peperiksaan akhri tahun.
Apabila saya mendapat pertukaran ke sekolah kebangsaan semula, Yat berbisik bahawa dia mahu pulang ke pangkuan keluarganya.
Bapanya telah berjumpa pakciknya untuk membawa balik Yat.

Saya menghadiahkan jam tangan kepada Yat atas kejayaannya dalam peperiksaan.
Selepas itu saya tak pernah berjumpa lagi dengan Yat.
Saya bertukar sekolah.
Guru besar memberitahu saya bahawa Yat telah kembali ke pangkuan keluarganya di Perak.

Kadangkala saya terfikir bagaimana keadaan Yat sekarang.
Jikalau hidup, dia sudah berumur 24 tahun sekarang.






Thursday 16 February 2017

PINDAH

Saya masuk sekolah ketujuh pada tahun ini.
Alhamdulillah, dalam servis 25 tahun sebagai seorang guru, ini sekolah ketujuh saya berkhidmat. Rasa tua sungguh, huhuuu.. servis dah suku abad. Kalau kereta, dah dianggap antik.

Alhamdulillah, sekolah saya yang baru mempunyai murid 100% beragama Islam. Setelah 6 tahun di sekolah multiracial, rasa lain macam pula bila berhadapan dengan murid satu bangsa setiap hari. Tak dengar lagi celoteh amoi dalam Mandarin, slang Tamil daripada tangechi India. Itu tinggal kenangan abadi saya di SMKSJ.

Kini Allah tempatkan saya di SMKPJ, tentunya ada perancanganNya yang hanya akan diketahui dengan jelas kemudian. Suasana amat berlainan berbanding sekolah lama. Saya diberi beberapa jawatan penting yang tidak pernah saya idamkan. Tanggungjawab besar walaupun tidak pernah meminta. Menggantikan tempat dan jawatan orang lain yang masih berkongsi bumbung bukan mudah; sangat mencabar sebab manusia suka membanding, suka bercakap, suka menilai. Sesungguhnya saya berlindung dengan Allah daripada perasaan megah dan riak, dan juga dari hasad dengki orang lain.

Kekuatan hanya datang daripada Allah SWT. Sesungguhnya kita hanyalah hambaNya yang akur dan patuh atas ketentuanNya. Saya takkan mampu membuat kesemuanya dengan tenaga saya seorang tetapi inshaAllah sumber kekuatan dan inspirasi dari Allah yang menggerak segala alam atas kehendaknya.

Memang banyak yang perlu dibuat. Kerusi di bilik guru pun tak panas diduduki sebab banyak urusan yang memerlukan saya ke sana sini. Ini bukan mengeluh tetapi fakta. Saya cuba ikhlaskan diri bekerja kerana Allah, kerana ini memang kerja dan tugas saya yang dibayar gaji. Mengajar subjek bahasa Inggeris mudah tetapi untuk menjayakan kemenjadian anak murid dan membina modal insan beracuankan ikon Islam dalam kalangan anak-anak Melayu sangat-sangat mencabar pada abad ke 21.

Firman Allah SWT di dalam Surah at-Taubah, ayat 105 yang bermaksud:
“Dan katakanlah (wahai Muhamad): beramallah kamu (akan segala) yang diperintahkan, maka Allah dan Rasulnya serta orang beriman akan melihat apa kamu kerjakan, dan kamu akan dikembali kepada (Allah) yang mengetahui perkara ghaib dan nyata, kemudian dia menerangkan apa yang kamu kerjakan.”

Letih dengan karenah mereka yang malas belajar.
Penat dengan sikap acuh tak acuh mereka yang tak heran bila kerja rumah tak siap, lembaran kerja yang diberi tak dijawab.. siap landing kepala atas meja.

memang di mana-mana sekolah ada murid begitu.
Tapi bila saya fikirkan yang duduk di depan saya itu adalah masa depan kita , yang bakal menggantikan kita yang semakin berusia,  yang bakal menjadi sumber tenaga manusia negara dan harapan agama serta bangsa, terasa betapa beratnya beban yang sedang dipikul warga guru seperti saya.

Semoga Allah permudahkan urusan saya di sekolah ini.
Entah berapa lama saya bakal bertugas di sini.. wallahu'alam.
Doakan yang baik-baik untuk saya dan anak-anak murid saya, ya.