Saturday 17 October 2015

MATA

Saya bukanlah orang berada. Banyak juga yang perlu diperuntukkan untuk belanja bulanan: keluarga, pendidikan anak-anak, keperluan orang tua di kampung dan keperluan dapur. Nak bantu anak murid dengan sedikit belanja harian memang boleh tapi jika beratus ringgit seorang, berat juga.
Namun saya perlu berikhtiar. Nabi Isa pun pernah berkata, "Seek and you will find, ask and it will be given unto you." Saya mahu berusaha dan mencuba.. manalah tahu Allah ada perancanganNya yang lebih baik untuk Ahmad.
Dengan lafaz Bismillah, saya kongsi kisah Ahmad dalam laman Facebook saya. Bukan bertujuan meminta derma tetapi mahu mencari jalan bagaimana untuk membantu pelajar Muslim sepertinya yang tidak mampu membeli cermin mata sendiri.
Akhirnya tak sampaipun sehari pos itu disiarkan, saya terima komen dan mesej peribadi. Alhamdulillah, ada hamba Allah yang mahu menyumbang. Ada yang menawarkan kedai cermin mata yang boleh member harga istimewa. Setelah berfikir panjang, saya mohon tempoh untuk membawa Ahmad dan rakannya, Imran untuk pemeriksaan mata dahulu, barulah boleh ditentukan jumlah yang diperlukan untuk membuat cermin mata mereka.
Bukannya senang nak jumpa Ahmad. Ada hari-hari tertentu yang dia tidak hadir ke sekolah. Saya minta bantuan Imran untuk memintanya hadir ke sekolah keesokan hari. Selepas solat Jumaat, saya bawa kedua-dua Ahmad dan Imran ke kedai cermin mata.
Pemeriksaan mata kedua-dua mereka mengesahkan mereka memang memerlukan cermin mata untuk melihat dengan jelas. Dengan bantuan pekerja Melayu di kedai itu yang bersungguh-sungguh mencari cermin mata yang sesuai dengan wajah mereka, akhirnya Ahmad dan Imran berpuas hati dengan pilihan masing-masing.
"Mereka anak yatimkah, cikgu?' tanya pekerja di kaunter selepas saya beritahu mereka anak murid saya.
"Tidak, mereka kurang mampu untuk dapatkan cermin mata sendiri.. tapi alhamdulillah ada orang yang mahu bantu bayarkan cermin mata mereka ni," saya jelaskan.
"Bertuahnya ada cikgu yang nak tolong.. dulu kami carilah duit sendiri untuk buat cermin mata," komen staf lain.
"Itupun sebab ada yang nak sponsor," saya senyum saja. 
Hmm.. bincang punya bincang, sepasang cermin mata tetap berharga melebihi RM200++ sebab saya minta cermin yang lebih berkualiti dan waranti setahun. Tambah pula GST. Nak buat macam mana, harga barangan zaman sekarang. Syukurlah ada insan yang sudi menyumbang.
Selepas selesai urusan membuat cermin mata, saya bawa mereka ke restoran. Kasihan, rupa-rupanya belum makan seharian. Licin pinggan mereka.
Dua kali saya bawa mereka keluar untuk urusan cermin mata. Dua kali licin pinggan mereka di kedai makan. Alhamdulillah, akhirnya Ahmad dan Imran dapat belajar dengan lebih selesa apabila memakai cermin mata masing-masing dalam kelas.
Ada guru yang terkejut; mereka tidak sedar rupa-rupanya Ahmad dan Imran rabun.
"Ingatkan mereka lalai semasa menyalin nota," ujar salah seorang cikgu mereka.
Pesanan saya kepada mereka hanya satu - Belajarlah dengan rajin agar lebih maju dalam pelajaran. Hargailah pemberian orang yang menyumbang dengan menjaga cermin mata itu dengan baik, sebab bukan semua pelajar bernasib baik seperti mereka berdua.
Reaksi pelajar lain ? Biasalah.. ada adegan usik-mengusik tapi bila saya layan adil seperti biasa, tak adalah masalah iri hati dan cemburu di kalangan pelajar kelas itu.
Sehingga hari ini, saya diberitahu bahawa bapa Ahmad belum dibayar gaji. Syukur dia masih rajin ke sekolah. Nampak perubahan positif - mereka berdua lebih bersemangat untuk belajar dengan adanya cermin mata.  Minggu hadapan minggu peperiksaan mereka. Saya dah sediakan set alat tulis untuk mereka, yang dibeli dengan baki sumbangan daripada sponsor-sponsor mereka itu. Wang selebihnya saya akan beri sebagai wangsaku pada minggu peperiksaan.
Semoga kedua-dua mereka itu menjadi anak yang soleh dan menyumbang jasa kepada masyarakat dan negara, ameen. 
Terima kasih tidak terhingga kepada hamba-hamba Allah yang telah menyumbang sehingga membolehkan Ahmad dan Imran dapat melihat alam dengan penglihatan yang lebih jelas.. semoga Dia yang Maha Pemurah menambahkan rezeki kepada mereka...ameen.

nota: Gambar Ahmad dan Imran bercermin mata tidak boleh ditunjuk di sini atas dasar melindungi peribadi anak murid. Nama bukan nama sebenar mereka.


Saturday 3 October 2015

RABUN

"Ahmad, mengapa lambat nak siap kerja?"
"Dia tiru saya, teacher.." sampuk Imran yang duduk di sebelah.
"Saya tak nampak, teacher."
Saya diam. Saya tahu Ahmad dan Imran adalah pelajar miskin..lebih-lebih lagi Ahmad yang kerap tidak hadir ke sekolah. Baru bulan lalu mereka antara pelajar yang terima bantuan wang pelajar miskin sebanyak RM500. Tengok pakaian dan peralatan sekolahnya pun dah boleh agak keadaan kewangan keluarganya. Namun, dia rajin dalam kelas saya. Baik dan hormat guru, tak seperti sesetengah pelajar lain yang hadir ke sekolah tanpa matlamat untuk belajar subjek akademik. 

Saya juga dah lama tahu bahawa Ahmad rabun jauh. Kerap juga dia menggosok-gosok matanya selepas beberapa minit menyalin latihan di papan tulis. Memang dia memerlukan sepasang cermin mata.

Saya tanya cikgu lain. Saya selidik dalam google. Aduh, sah belum ada lagi skim bantuan khas untuk membolehkan pelajar miskin mendapatkan cermin mata dengan percuma, atau sekurang-kurangnya dengan bayaran yang kurang membebankan. Yang ada pun hanya untuk pelajar sekolah rendah.
Bayangkan, sekarang sepasang cermin mata paling koman pun berharga RM150. Manalah keluarga miskin seperti Ahmad dan Irwan mampu nak beli. Tambahan pelajar di kelas belakang yang jenis pendiam dan kurang menonjol. 

Saya buat keputusan untuk panggil Ahmad untuk mendapatkan maklumat lebih terperinci.

Sesi interviu bermula:
"Ayah kerja apa?"
"Dulu kerja di ... tapi sekarang tak dapat gaji dah"
"Mengapa?"
"Dia sakit di kaki.. ayah dah 4 bulan takde gaji."
"4 bulan? Mak pun tak kerja.. jadi camne kamu hidup? Camne datang ke sekolah? Bawa duit makan tak?"
"Jalan kaki.. Mak bagi rm2."
"Dari mana Mak ada duit? Tadi kata mak ayah tak kerja?"
"Mak pinjam duit dari kakaknya."
"Rumah di mana?"
"Rumah di Jalan ... "

"Rumah flat?"
"Tak.. teres.. tapi sewa je."
"Oo..rumah sewa.. "
"Tapi bulan depan nak kena halau dah, teacher.. dah lama tak bayar sewa."
Aduh.. pening dengar kisahnya. Patutlah dia sering tak hadir ke sekolah. Patutlah baju kelab TaeKwonDo berharga rm30 pun dia tak mampu padahal dah berbulan-bulan dia tanya saya harganya. Memang bermasalah. Jika dihalau oleh tuan rumah, ke mana pula mereka sekeluarga nak tinggal.. jadi murid yang tercicir pulak nanti.. Aduh, ni budak kelas belakang yang agak kurang dapat perhatian; biasiswa tak dapat, mungkin sebab prestasi akademik pun lemah atau dia tak dapat/hantar borang yang lengkap.
Dah macam detektif pula saya ni. 


Akhirnya selepas memaklumkan kepada PKHEM dan kaunselor sekolah, saya buat keputusan melakukan lawatan secara persendirian ke rumah Ahmad. Nak ajak guru lain? Hmm.. siapalah yang sudi buat kerja tak dibayar ni, selepas waktu persekolahan? Berisiko pula. Namun saya cekalkan hati.. demi Allah, niat nak bantu. Lama juga saya mencari-cari rumahnya..alhamdulillah jumpa. Rumah sewa 2 tingkat 2 bilik tidur yang sempit dan tiada tempat parkir kereta di depannya.


"Assalamualaikum.. ini rumah nombor 2, Jalan..?" saya memberi salam setibanya saya di depan pintu pagar. Tiada nombor rumah, kelihatan 2 lelaki dewasa di depan pintu rumah.
Keluar seorang wanita bila dipanggil seorang lelaki itu.
"Ini cikgukah?" 
Saya perkenalkan diri. Semasa menanggalkan kasut, saya ternampak bekalan letrik rumah dah tercabut. Namun dalam rumah, lampu masih menyala. Mungkin pinjam bekalan letrik dari jiran sebab dah dimaklumkan kedatangan saya, wallahualam.
Dalam hati berkata, patutlah kadang-kadang Ahmad dan abangnya lewat sampai ke sekolah. Jika tak ada bekalan eletrik di rumah, susahlah mereka nak bersiap untuk ke sekolah hanya dengan berbekalkan cahaya lilin. Namun saya tabik kepada kecekalan mereka, sanggup juga berjalan ke sekolah walaupun tahu lewat dan mungkin dirotan guru disiplin. Saya yakin tentunya hasil didikan ibu bapanya yang masih mementingkan pendidikan anak-anak mereka; baju mereka masih kemas dan bersih.

Benarlah apa yang diceritakan Ahmad. Ibunya mengaku suami dah beberapa bulan tersekat gaji sebab ambil cuti sakit berlebihan. Dia sendiri tidak dapat keluar bekerja sebab tiada siapa nak jaga anak bongsu yang berumur setahun. Anak-anak lain seramai 4 orang pula berjalan kaki ke sekolah. Persiapan raya Aidilfitri pun bergantung kepada ehsan adik-beradiknya. Hampir berderai air mata kasihan melihat keadaan rumah dan dengar luahan hati wanita 30an itu.

Ibu Ahmad juga mengaku anaknya rabun. 
"Dulu ada pihak yang buat pemeriksaan mata percuma. Saya ikut jiran, sebab saya pun rabun. Mula-mula nak bawa Ahmad sekali tapi susahlah cikgu.. tumpang kereta orang."
Dia memberi izin kepada saya untuk membawa Ahmad untuk membuat pemeriksaan mata.

"Cikgu.. ada hari saya beri bekal untuk mereka ke sekolah. Jika ada duit lebih, saya beri kepada mereka sehari RM2. Ada hari tak cukup,mereka tak ke sekolah."
"Sabar puan.." saya hanya mampu mendengar. 
"Cikgu.. janji dengan tuan rumah bulan 8 nak bayar sewa, tak tahulah sama ada bulan 9 ni suami dibayar gaji atau tidak. Susah kami nak pindah.. kena sewa lori pula."

Siapalah saya untuk membantu mereka sekeluarga.. saya pun kerja makan gaji dengan anak-anak yang makin membesar dan orang tua yang uzur. Apa yang saya ada ketika itu, saya hulurkan semasa bersalaman.

Namun saya tak mahu putus asa. Mereka perlu dibantu. Sekurang-kurangnya Ahmad ada cermin mata untuk membolehkan dia melihat papan tulis dan belajar dengan selesa pun dah cukup bagus. Saya tak kenal orang billionaire tapi saya kenal ramai orang yang kaya budi. Dengan bacaan Bismillah, saya kongsikan serba sedikit masalah Ahmad dalam laman Facebook. Saya serah kepada Allah untuk membuka hati sesiapa yang diinginiNya untuk menghulurkan bantuan.

*Bersambung









SUAMI ATAU ANAK?

Ada pelajar tanya saya hari ini, 
" Teacher, jika anak dan suami teacher terjatuh ke dalam laut, teacher nak selamatkan siapa dulu?" Ina tujukan soalan cepumas hari itu kepada saya.
"Teacher sayang siapa lebih, tentulah dia selamatkan dulu," Fauziah menyampuk.
"Mestilah anak." Maria cuba mengagak.
"Takkan nak biarkan suami lemas?" Halim pula memberi pendapat.

Aduh... kita baru nak mula mengajar, mereka pula nak beri soalan KBAT camtu kepada saya.
Saja-saja nak lengah-lengahkan saya daripada memberi kerja latihan kepada mereka atau memang nak tahu pendapat saya?
Teacher pun bukan bodoh, hehe.. dengan senyuman, saya renung wajah Ina.
"Kalau kamu dan bapa kamu terjatuh ke dalam laut, siapa yang kamu nak ibu kamu selamatkan dulu?"
"Tentulah saya, teacher!" jawabnya dengan nyaring.
"Haaa.. dah tau jawapan, tanya lagi," saya menepuk lembut pada bahunya. 
Maka dengan susah payah dan segala pujuk, barulah para pelajar itu akhirnya membuat kerja latihan yang diberi.

Hmmm.. soalan cepumas. 
Jika benar berlaku, (nau'zubillah) ..Siapakah nak diselamatkan dulu - suami atau anak?
Pendapat saya.. hah,pendapat tau bukan dicedok dari mana-mana buku atau kitab, maka masih boleh dipertikaikan atau dibantah.

Apabila seorang isteri diberi pilihan antara suami dan ibubapanya sendiri, tentulah agama Islam dah jelas menyatakan bahawa perlu utamakan suami. Sebabnya, suami yang bertanggungjawab terhadap isteri selepas selesainya akad nikah. Oleh itu juga, wajib suami memberi nafkah kepada isteri atas sebab tanggungjawabnya itu.

Namun, bila perlu pilih antara suami atau anak yang kedua-duanya terjatuh ke dalam laut? 
1. Perlu tahu sama ada suami atau anak tahu berenang atau tidak.    Oleh kerana suami saya tahu berenang dan boleh berenang menyelamatkan dirinya, tentulah sebagai ibu, saya pergi selamatkan anak sebab anak masih tak tahu berenang. Logik, kan.
2. Lagipun, sebagai ibu, naluri keibuan itu kuat. Tentunya naluri itu akan menarik ibu untuk terjun menyelamatkan anaknya dulu, barulah suami. Katalah apapun.. tak cukup sayangkan suami laa, tak hiraukan suami lagi la, sayang lebih kepada anak la.. namun itulah hakikatnya. Seorang ibu yang penyayang tentu akan berusaha selamatkan anaknya daripada apa-apa bahaya, walaupun tindakannya boleh membahayakan dirinya sendiri.

Uissh.. kalau camtu, tak sayangkan suami la, ya?
Bukan.. bukan tak sayang suami. Namun sayang isteri terhadap suaminya tak sama dengan kasih sayang ibu terhadap anak kandungnya. Tak sama tau.. ibu mengandungkan anak dan membawa kandungan dalam perut selama 9 bulan, merasai tendangannya dalam perut, menyusuinya.. tentunya perasaan tak serupa seperti berkahwin dengan suami walaupun berpuluh-puluh tahun. 

Sayang anak dan sayang suami..
Ketika anak masih bayi, ibu akan bangun jam 3pagi untuk menyusukannya.
Ketika suami minta air jam 3pagi setiap hari, isteri mungkin siapkan jug air di tepi katil sebelum tidur untuknya ... dah dewasa, kan.

Jika anak kecil demam, ibu sanggup bersekang mata tak tidur untuk menjaganya..merayu kepada doktor/ majikan untuk cuti jaga anak di rumah.
Jika suami demam, isteri bawanya ke klinik dan berikannya ubat ikut nasihat doktor.. doktor tak beri isteri cuti, majikan apatah lagi. ..dah dewasa, kan.

Bila anak kecil berak dalam seluar, ibu tak teragak-agak untuk mencuci duburnya dengan tangan sendiri.
Bila suami berak dalam seluar, isteri tolong hulurkan tisu basah dan tuala; bantu cuci pun jika dia sakit tak boleh urus diri sendiri.

Bila anak yang dah besar kata dia nak kahwin, ibu tanya siapa yang perlu dirisik.
Bila suami kata dia nak kahwin (lagi), huhu.. anda jawablah sendiri.

Antara sayangkan suami dan sayangkan anak.. 
kedua-duanya penting.. kedua-duanya berbeza.
Sayang suami kerana Allah, membawa bahagia..membuka pintu syurga.
Sayang anak kerana Allah, menanggung payah.. menerang jalan syurga..

Oleh itu, janganlah pertikaikan kasih sayang antara kedua-duanya.. jangan ambil hati, jika anda memahami. 
Kasih sayang suami-isteri boleh berbolak-balik jikalau tiada persefahaman dalam menjalankan tuntutan agama... boleh berlakunya cerai, walaupun tidak disukai Allah.
Kasih sayang seorang ibu terhadap anaknya dah jelas dalam alQuran.. hubungan ibu dengan anak takkan putus walaupun berjauhan.. anak wajib hormati dan mengerjakan kebaikan kepada ibu bapanya.
Dah jelas dihuraikan dalam kitab para ulama dan juga alQuran.

 Firman Allah S.W.T. yang bermaksud: "Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang antara kedua-duanya atau kedua-duanya sampai umur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka janganlah sekali-kali kamu mengatakan kepada kedua-duanya perkataan 'ah' dan janganlah kamu membentak mereka. Ucapkan kepada mereka perkataan yang mulia." (Surah al-Isra' 17:23-24)


 Mu'awiyah bin Jahimah telah datang kepada Rasulullah S.A.W. lantas bertanya: "Aku hendak pergi berjihad, justeru aku datang kepadamu untuk meminta pandanganmu." Rasulullah S.A.W. bertanya, mafhumnya: "Adakah kamu masih memepunyai ibu?" Jawabnya: "Ya." Lalu, Rasulullah S.A.W. bersabda: "Berbaktilah kepada ibumu kerana syurga itu berada di bawah kedua-dua kakinya." (Riwayat al-Nasa'i dan al-Tabarani)