Friday 31 March 2017

MONA, ANIQ dan VINCENT: MURID ISTIMEWAKU

"Mona.. mana Mona?'
Saya tahu dia sedang bersembunyi di belakang pintu. Saja nak bagi dia seronok. Namun hati tetap berdegup kencang. Risau dia melakukan sesuatu yang di luar jangkaan.
Mona murid Tahun 4. Badannya besar dan tinggi. Pakaiannya kemas dan bersih. namun ada sesuatu yang menjadikannya lain daripada murid lain.
Dia mungkin autistik.
Pada tahun 90-an, masalah pembelajaran seperti AHDH, autistic dan sebagainya belum begitu luas diketahui dan dikaji. Saya pun terpaksa mencari maklumat di perpustakaan daerah.

"Ahhh... Mona buat apa di sini? Marilah masuk, teacher suka tengok Mona tulis cantik-cantik dalam buku."
Puas dipujuk, barulah dia sanggup masuk semula ke dalam bilik. Murid-murid lain meneruskan aktiviti mereka tanpa menghiraukannya. Mereka dah biasa dengan telatahnya. Dia tak suka orang menyentuh barangnya. Sifatnya sangat pembersih. Dia pasti akan merengek marah jika barangnya diusik. Tulisannya pula sangat cantik, bulat-bulat. Dia tak mahu membaca dengan kuat tetapi tetap akan menyiapkan latihan bertulis, sekiranya berjaya dipujuk.
Cikgu-cikgu lain sememangnya pening dengan telatahnya.

Mona pernah berbaring di atas meja bilik Kemahiran Hidup tanpa memperdulikan orang lain. Saya berjaya memujuknya untuk turun dari meja itu dengan menawarkan pen sebagai hadiah.
Mona suka saya. Mungkin sebab saya guru bukan Melayu di sekolahnya dan saya memberinya perhatian.

Ada saja barang dari rumahnya yang diberikan kepada saya - bunga plastik, kerongsang, dan cawan kecil menjadi hadiah kegemarannya kepada saya hampir setiap bulan. Saya terima semua sebab takut nanti kalau tak terima, dia merajuk dan buat sesuatu yang tidak diduga.
Tiba-tiba pada tahun berikutnya, Mona tidak ke sekolah lagi.
Saya tak tahu apa yang berlaku.

*******************************************************************************
"Aniq! Keluar dari almari, Aniq!"
Berpeluh saya dalam bilik darjah tu, Murid-murid tahun 2 berkerumun mengelilingi almari besi kelas.
Aniq bersembunyi di dalam almari besi itu dan enggan keluar. Saya cuba membuka pintu almari dari luar tetapi Aniq menarik pintu dari dalam. Dia tak mahu keluar. Entah apa yang berlaku sebelum itu sebab, apabila saya sampai saja ke kelas 2 B untuk waktu BI, murid-murid memberitahu saya bahawa Aniq telah menguncikan dirinya dalam almari besi.
Saya risau Aniq lemas dalam almari itu.

"Bummm!  Bumm!"
Akhirnya saya capai penyapu lalu saya pukul almari itu. Bantuan dari guru lain belum tiba.
Beberapa kali hentaman kuat, akhirnya Aniq membuka pintu almari besi itu.
Leganya hati saya.
Dia sengih walaupun badannya berpeluh. Saya senyum balik. Saya ajak dia duduk di tempatnya dan meneruskan pengajaran, sambil memberi signal kepada guru lain yang baru tiba untuk tidak mengganggu.

Aniq pandai BI. Dia suka menjawab soalan yang saya kemukakan. Latihan yang diberi pun segera disiapkannya. Saya tahu Aniq ada masalah pembelajaran tetapi dia jarang menimbulkan masalah dalam kelas saya. Mungkin dia ok sikit dalam kelas saya sebab saya selalu memberinya perhatian dan tugas tambahan sekiranya dia siap kerja awal.

Tiba-tiba saya diberitahu Aniq bertukar sekolah.
"Mengapa? Dia bertukar ke mana?"
Cikgu R mendedahkan bahawa Cikgu N selaku guru kelas telah mengadu kepada ibu Aniq akan kelakuan anaknya. Disebut juga cadangan supaya Aniq dihantar ke sekolah OKU memandangkan dia kerap mengganggu pembelajaran murid lain.

Malangnya sampai ke sudah ibu Aniq menafikan hakikat bahawa anak kesayangannya itu menghadapi masalah pembelajaran yang memerlukan bantuan intervensi dari pakar.
Saya tak tahu sama ada Aniq dimasukkan ke sekolah murid bermasalah pembelajaran atau tidak. Saya cuma berharap dia sihat dan bahagia sekarang.
Tahun ini, dia sepatutnya berumur 20 tahun.

*********************************************************************************
"Siapa yang menjerit tu?"
Suara murid menjerit dari kelas tingkat atas kedengaran dengan jelas.
Cikgu disiplin dah berlari ke situ. Saya hanya mampu meninjau dari kelas saya sebab ada pembelajaran di kelas blok lain.

Tahun berikutnya, murid itu berada di dalam kelas saya.
Vincent memang ada kad OKU. Namun, disebabkan masalah pembelajarannya dikira kurang serius dan boleh dikawal, dia termasuk dalam program intervensi di sekolah menengah biasa.
Dia autistik. Sebutannya kurang jelas dan dia lebih fasih berbahasa Inggeris berbanding bahasa ibundanya sebab selalu menonton siri Bahasa Inggeris di televisyen. Selepas sebulan sebagai gurunya, jelas sekali masalah yang dihadapi Vincent bukan setakat pembelajaran.
Murid-murid lain suka mengganggunya. Mereka yang normal pula yang terbawa-bawa dengan mimik muka dan meniru suaranya. Hal ini menimbulkan kemarahan Vincent.
Namun kerana keadaannya yang agak terhad, dia tidak pandai menyuarakan kemarahannya kerana diganggu. Dia hanya mampu mengadu kepada guru. Oleh itu juga, murid-murid sekelas itu mengambil peluang masa pertukaran guru dan waktu rehat untuk mengusiknya.

"Teacher, Vincent angkat kerusi!"
Saya segera menghentikan pengajaran kepada kumpulan itu. Saya berpaling, dan Vincent dah pun mengangkat kerusi plastiknya dalam gaya mahu membaling pada pembulinya.
"Vincent.. put down the chair. Put down the chair.. now!"
Suara terpaksa dikawal rapi supaya Vincent tak panik dan salah faham. Perlahan-lahan saya hampirinya dan mengambil kerusi itu daripadanya, sambil memberi signal kepada murid lain supaya diam.
Bukan salah Vincent.

Murid lain yang membulinya dengan membuat bunyi pelik dan menghampirinya dengan kasar.
Budak autistik tidak boleh diganggu demikian. Mereka sangat sensitif akan bunyi.
Saya terpaksa memberi amaran keras kepada semua murid kelas itu.
Alhamdulillah setelah beberapa sesi kaunseling kepada rakan sekelas Vincent, di mana mereka dinasihati agar menghormati keperluan Vincent, dia dah semakin kurang tantrumnya dalam kelas.

Saya juga belajar dari Vincent.
Saya dapati setiap hari Vincent akan membawa bekal ke sekolah. Dia siap menolak makanan lain termasuk nasi lemak yang saya belanja murid kelas itu.
Mungkin sebab keadaan OKUnya itu memerlukan dia ambil special diet yang tiada garam, pengawet dan pewarna tiruan supaya tingkahlakunya terkawal.

Saya juga tidak terkejut apabila Vincent berjaya mendapat keputusan memuaskan dalam peperiksaan, mengalahkan murid lain yang normal. Dia sangat artistik dan rajin membuat kerja seni.

Tahun ini Vincent akan menduduki peperiksaan SPM.
Saya doakan semoga dia berjaya lulus peperiksaan itu :)


Monday 20 March 2017

CIKGU KELAS HUJUNG

Setiap tahun, bila dapat jadual waktu untuk sesi persekolahan seterusnya, semua cikgu pasti tertanya-tanya apakah kelas yang bakal diajar. Paling penting lagi, siapakah murid-murid saya?
Saya tak perlu agak. Kebarangkalian saya mendapat kelas hujung iaitu kelas dalam susunan yang terakhir dalam setiap tingkatan itu agak tinggi. Maklumlah tak ramai guru opsyen Bahasa Inggeris yang mengajar setiap tingkatan.. paling ramai pun 3 orang. Jika bukan A atau B, sudah tentunya saya.

Saya tak kisah mengajar kelas hujung. Saya hanya risau jikalau murid-murid dalam kelas itu terlalu ramai yang bermasalah dari segi disiplin. Ya laa, dah nama pun kelas terakhir dalam susunan.. tentunya kebanyakan murid tak mencapai tahap kecemerlangan akademik. Mungkin ada yang tidak boleh membaca dengan lancar. 
Perkara yang saya pasti, mereka kurang kasih sayang. Kurang perhatian keluarga. Mungkin juga dari keluarga bermasalah atau anak kepada ibu tunggal. 
Hadir ke sekolah dengan wang belanja Rm2-5 seorang; ada yang tanpa sarapan. Beg ringan sebab hanya beberapa buah buku yang digalas, pen hanya sebatang.Alat tulis lain? Huh.. tak macho la jika bawa pensel atau pemadam.

Setiap kali saya melangkah masuk ke kelas, saya cepat-cepat baca doa. Paling kurang pun dengan bismillah. 
Bukan sebab takut. Bukat sebab marah dan bosan. Tetapi sebab susah untuk menjangkakan apa yang akan berlaku dalam kelas semasa 2 waktu PdP bersama mereka. 

YAT 2001

Namanya Wu Yat Poh.
Kali pertama saya melihatnya, hanya perasaan benci saja di hati.
Dia muncul pada pertengahan tahun tatkala saya sibuk menguruskan pelajar tahun 1,2 dan 3 di kelas Sekolah Kurang Murid itu.
Mukanya masam. Matanya bulat merenung kami.
"Siapa nama penuh kamu?'
Dia tidak faham Bahasa Melayu. Dia sekadar menggeleng kepala.
Saya uji bacaannya pula.
Hampa. Dia juga tidak tahu membaca.
Saya mengeluh panjang. Susah jika terpaksa mengajar semula murid baru Tahun 2 itu membaca.

Hari itu juga dia merosakkan pam tandas sekolah.
Hari itu juga saya kerahnya menulis huruf A hingga Z. Dia tidak membantah. Tidak juga melawan. Dia turuti saja segala arahan saya.
Namun rasa benci saya semakin membuak-buak. Semakin tengok, saya semakin geram.
Dia menambahkan beban saya sebagai guru sedangkan banyak perkara lagi perlu saya buat di sekolah itu.

Setiap minggu dia ke sekolah dengan baju sekolah kotor.
Saya hairan. Hari demi hari baju itu semakin kotor, seolah-olah tidak pernah dibasuh dan digosok dengan seterika.
Saya panggilnya lalu bersoal jawab dalam bahasa Mandarin saya yang terhad.
"Siapa basuh baju sekolah kamu?"
"Saya,' jawabnya ringkas.

Perbualan saya dengan guru besar pula menjelaskan keadaan sebenar Yat. Dia berasal dari keluarga yang sangat miskin, lalu diambil dari rumahnya di pedalaman negeri Perak oleh pakciknya untuk dibesarkan di rumah pakcik, Makcik, isteri pakciknya tidak menerima kehadirannya di rumah mereka kerana menganggapnya sebagai beban tambahan. Sewaktu pakciknya bekerja di luar rumah, Yat dilayan sebagai orang asing yang menumpang tanpa membayar apa-apa. Dia diberi makan tetapi tidak dibenarkan menonton televisyen bersama-sama anak-anak pakciknya. Dia terpaksa membasuh pakaiannya sendiri. Kasih sayang dan perhatian hanya daripada pakciknya yang jarang berada di rumah.

Kasihan budak 8 tahun itu.
Dia keseorangan di situ dan merindui keluarga yang jauh di pedalaman. Walaupun mereka miskin dan kehidupan kurang terurus, rumah mereka penuh dengan kasih sayang. Tidak seperti rumah pakciknya.
Perasaan marah dan benci saya terhadapnya terus terpadam.
Saya ambil inisiatif untuk membantunya.

Baju seragam sekolah pertama yang saya beli dalam hidup saya ialah untuk Yat.
Saya bawa balik pakaian seragam sekolahnya yang kotor untuk dibasuh. Rendam clorox, cuci tangan sehingga putih semula.
Bila Guru Besar tahu, saya disoal. Saya jawab baju itu sebagai hadiah untuk Yat sebab ada peningkatan dalam pembelajarannya. Saya tak tipu. Yat memang bijak; 2 bulan saja di kelas saya dia dah boleh membaca dan menulis dengan baik.

Saya cuba bantu Yat di sekolah tetapi konflik di rumah pakciknya terus berlangsung.
Dia merindui adik-beradik dan ibu bapanya. Maklumlah baru berumur 8 tahun.
Setahun lebih dia tinggal di kampung itu dan belajar di kelas saya. Pembelajarannya meningkat. Dia berjaya mendapat 100markah untuk kertas Bahasa Inggeris dalam peperiksaan akhri tahun.
Apabila saya mendapat pertukaran ke sekolah kebangsaan semula, Yat berbisik bahawa dia mahu pulang ke pangkuan keluarganya.
Bapanya telah berjumpa pakciknya untuk membawa balik Yat.

Saya menghadiahkan jam tangan kepada Yat atas kejayaannya dalam peperiksaan.
Selepas itu saya tak pernah berjumpa lagi dengan Yat.
Saya bertukar sekolah.
Guru besar memberitahu saya bahawa Yat telah kembali ke pangkuan keluarganya di Perak.

Kadangkala saya terfikir bagaimana keadaan Yat sekarang.
Jikalau hidup, dia sudah berumur 24 tahun sekarang.






Thursday 16 February 2017

PINDAH

Saya masuk sekolah ketujuh pada tahun ini.
Alhamdulillah, dalam servis 25 tahun sebagai seorang guru, ini sekolah ketujuh saya berkhidmat. Rasa tua sungguh, huhuuu.. servis dah suku abad. Kalau kereta, dah dianggap antik.

Alhamdulillah, sekolah saya yang baru mempunyai murid 100% beragama Islam. Setelah 6 tahun di sekolah multiracial, rasa lain macam pula bila berhadapan dengan murid satu bangsa setiap hari. Tak dengar lagi celoteh amoi dalam Mandarin, slang Tamil daripada tangechi India. Itu tinggal kenangan abadi saya di SMKSJ.

Kini Allah tempatkan saya di SMKPJ, tentunya ada perancanganNya yang hanya akan diketahui dengan jelas kemudian. Suasana amat berlainan berbanding sekolah lama. Saya diberi beberapa jawatan penting yang tidak pernah saya idamkan. Tanggungjawab besar walaupun tidak pernah meminta. Menggantikan tempat dan jawatan orang lain yang masih berkongsi bumbung bukan mudah; sangat mencabar sebab manusia suka membanding, suka bercakap, suka menilai. Sesungguhnya saya berlindung dengan Allah daripada perasaan megah dan riak, dan juga dari hasad dengki orang lain.

Kekuatan hanya datang daripada Allah SWT. Sesungguhnya kita hanyalah hambaNya yang akur dan patuh atas ketentuanNya. Saya takkan mampu membuat kesemuanya dengan tenaga saya seorang tetapi inshaAllah sumber kekuatan dan inspirasi dari Allah yang menggerak segala alam atas kehendaknya.

Memang banyak yang perlu dibuat. Kerusi di bilik guru pun tak panas diduduki sebab banyak urusan yang memerlukan saya ke sana sini. Ini bukan mengeluh tetapi fakta. Saya cuba ikhlaskan diri bekerja kerana Allah, kerana ini memang kerja dan tugas saya yang dibayar gaji. Mengajar subjek bahasa Inggeris mudah tetapi untuk menjayakan kemenjadian anak murid dan membina modal insan beracuankan ikon Islam dalam kalangan anak-anak Melayu sangat-sangat mencabar pada abad ke 21.

Firman Allah SWT di dalam Surah at-Taubah, ayat 105 yang bermaksud:
“Dan katakanlah (wahai Muhamad): beramallah kamu (akan segala) yang diperintahkan, maka Allah dan Rasulnya serta orang beriman akan melihat apa kamu kerjakan, dan kamu akan dikembali kepada (Allah) yang mengetahui perkara ghaib dan nyata, kemudian dia menerangkan apa yang kamu kerjakan.”

Letih dengan karenah mereka yang malas belajar.
Penat dengan sikap acuh tak acuh mereka yang tak heran bila kerja rumah tak siap, lembaran kerja yang diberi tak dijawab.. siap landing kepala atas meja.

memang di mana-mana sekolah ada murid begitu.
Tapi bila saya fikirkan yang duduk di depan saya itu adalah masa depan kita , yang bakal menggantikan kita yang semakin berusia,  yang bakal menjadi sumber tenaga manusia negara dan harapan agama serta bangsa, terasa betapa beratnya beban yang sedang dipikul warga guru seperti saya.

Semoga Allah permudahkan urusan saya di sekolah ini.
Entah berapa lama saya bakal bertugas di sini.. wallahu'alam.
Doakan yang baik-baik untuk saya dan anak-anak murid saya, ya.

Saturday 17 October 2015

MATA

Saya bukanlah orang berada. Banyak juga yang perlu diperuntukkan untuk belanja bulanan: keluarga, pendidikan anak-anak, keperluan orang tua di kampung dan keperluan dapur. Nak bantu anak murid dengan sedikit belanja harian memang boleh tapi jika beratus ringgit seorang, berat juga.
Namun saya perlu berikhtiar. Nabi Isa pun pernah berkata, "Seek and you will find, ask and it will be given unto you." Saya mahu berusaha dan mencuba.. manalah tahu Allah ada perancanganNya yang lebih baik untuk Ahmad.
Dengan lafaz Bismillah, saya kongsi kisah Ahmad dalam laman Facebook saya. Bukan bertujuan meminta derma tetapi mahu mencari jalan bagaimana untuk membantu pelajar Muslim sepertinya yang tidak mampu membeli cermin mata sendiri.
Akhirnya tak sampaipun sehari pos itu disiarkan, saya terima komen dan mesej peribadi. Alhamdulillah, ada hamba Allah yang mahu menyumbang. Ada yang menawarkan kedai cermin mata yang boleh member harga istimewa. Setelah berfikir panjang, saya mohon tempoh untuk membawa Ahmad dan rakannya, Imran untuk pemeriksaan mata dahulu, barulah boleh ditentukan jumlah yang diperlukan untuk membuat cermin mata mereka.
Bukannya senang nak jumpa Ahmad. Ada hari-hari tertentu yang dia tidak hadir ke sekolah. Saya minta bantuan Imran untuk memintanya hadir ke sekolah keesokan hari. Selepas solat Jumaat, saya bawa kedua-dua Ahmad dan Imran ke kedai cermin mata.
Pemeriksaan mata kedua-dua mereka mengesahkan mereka memang memerlukan cermin mata untuk melihat dengan jelas. Dengan bantuan pekerja Melayu di kedai itu yang bersungguh-sungguh mencari cermin mata yang sesuai dengan wajah mereka, akhirnya Ahmad dan Imran berpuas hati dengan pilihan masing-masing.
"Mereka anak yatimkah, cikgu?' tanya pekerja di kaunter selepas saya beritahu mereka anak murid saya.
"Tidak, mereka kurang mampu untuk dapatkan cermin mata sendiri.. tapi alhamdulillah ada orang yang mahu bantu bayarkan cermin mata mereka ni," saya jelaskan.
"Bertuahnya ada cikgu yang nak tolong.. dulu kami carilah duit sendiri untuk buat cermin mata," komen staf lain.
"Itupun sebab ada yang nak sponsor," saya senyum saja. 
Hmm.. bincang punya bincang, sepasang cermin mata tetap berharga melebihi RM200++ sebab saya minta cermin yang lebih berkualiti dan waranti setahun. Tambah pula GST. Nak buat macam mana, harga barangan zaman sekarang. Syukurlah ada insan yang sudi menyumbang.
Selepas selesai urusan membuat cermin mata, saya bawa mereka ke restoran. Kasihan, rupa-rupanya belum makan seharian. Licin pinggan mereka.
Dua kali saya bawa mereka keluar untuk urusan cermin mata. Dua kali licin pinggan mereka di kedai makan. Alhamdulillah, akhirnya Ahmad dan Imran dapat belajar dengan lebih selesa apabila memakai cermin mata masing-masing dalam kelas.
Ada guru yang terkejut; mereka tidak sedar rupa-rupanya Ahmad dan Imran rabun.
"Ingatkan mereka lalai semasa menyalin nota," ujar salah seorang cikgu mereka.
Pesanan saya kepada mereka hanya satu - Belajarlah dengan rajin agar lebih maju dalam pelajaran. Hargailah pemberian orang yang menyumbang dengan menjaga cermin mata itu dengan baik, sebab bukan semua pelajar bernasib baik seperti mereka berdua.
Reaksi pelajar lain ? Biasalah.. ada adegan usik-mengusik tapi bila saya layan adil seperti biasa, tak adalah masalah iri hati dan cemburu di kalangan pelajar kelas itu.
Sehingga hari ini, saya diberitahu bahawa bapa Ahmad belum dibayar gaji. Syukur dia masih rajin ke sekolah. Nampak perubahan positif - mereka berdua lebih bersemangat untuk belajar dengan adanya cermin mata.  Minggu hadapan minggu peperiksaan mereka. Saya dah sediakan set alat tulis untuk mereka, yang dibeli dengan baki sumbangan daripada sponsor-sponsor mereka itu. Wang selebihnya saya akan beri sebagai wangsaku pada minggu peperiksaan.
Semoga kedua-dua mereka itu menjadi anak yang soleh dan menyumbang jasa kepada masyarakat dan negara, ameen. 
Terima kasih tidak terhingga kepada hamba-hamba Allah yang telah menyumbang sehingga membolehkan Ahmad dan Imran dapat melihat alam dengan penglihatan yang lebih jelas.. semoga Dia yang Maha Pemurah menambahkan rezeki kepada mereka...ameen.

nota: Gambar Ahmad dan Imran bercermin mata tidak boleh ditunjuk di sini atas dasar melindungi peribadi anak murid. Nama bukan nama sebenar mereka.


Saturday 3 October 2015

RABUN

"Ahmad, mengapa lambat nak siap kerja?"
"Dia tiru saya, teacher.." sampuk Imran yang duduk di sebelah.
"Saya tak nampak, teacher."
Saya diam. Saya tahu Ahmad dan Imran adalah pelajar miskin..lebih-lebih lagi Ahmad yang kerap tidak hadir ke sekolah. Baru bulan lalu mereka antara pelajar yang terima bantuan wang pelajar miskin sebanyak RM500. Tengok pakaian dan peralatan sekolahnya pun dah boleh agak keadaan kewangan keluarganya. Namun, dia rajin dalam kelas saya. Baik dan hormat guru, tak seperti sesetengah pelajar lain yang hadir ke sekolah tanpa matlamat untuk belajar subjek akademik. 

Saya juga dah lama tahu bahawa Ahmad rabun jauh. Kerap juga dia menggosok-gosok matanya selepas beberapa minit menyalin latihan di papan tulis. Memang dia memerlukan sepasang cermin mata.

Saya tanya cikgu lain. Saya selidik dalam google. Aduh, sah belum ada lagi skim bantuan khas untuk membolehkan pelajar miskin mendapatkan cermin mata dengan percuma, atau sekurang-kurangnya dengan bayaran yang kurang membebankan. Yang ada pun hanya untuk pelajar sekolah rendah.
Bayangkan, sekarang sepasang cermin mata paling koman pun berharga RM150. Manalah keluarga miskin seperti Ahmad dan Irwan mampu nak beli. Tambahan pelajar di kelas belakang yang jenis pendiam dan kurang menonjol. 

Saya buat keputusan untuk panggil Ahmad untuk mendapatkan maklumat lebih terperinci.

Sesi interviu bermula:
"Ayah kerja apa?"
"Dulu kerja di ... tapi sekarang tak dapat gaji dah"
"Mengapa?"
"Dia sakit di kaki.. ayah dah 4 bulan takde gaji."
"4 bulan? Mak pun tak kerja.. jadi camne kamu hidup? Camne datang ke sekolah? Bawa duit makan tak?"
"Jalan kaki.. Mak bagi rm2."
"Dari mana Mak ada duit? Tadi kata mak ayah tak kerja?"
"Mak pinjam duit dari kakaknya."
"Rumah di mana?"
"Rumah di Jalan ... "

"Rumah flat?"
"Tak.. teres.. tapi sewa je."
"Oo..rumah sewa.. "
"Tapi bulan depan nak kena halau dah, teacher.. dah lama tak bayar sewa."
Aduh.. pening dengar kisahnya. Patutlah dia sering tak hadir ke sekolah. Patutlah baju kelab TaeKwonDo berharga rm30 pun dia tak mampu padahal dah berbulan-bulan dia tanya saya harganya. Memang bermasalah. Jika dihalau oleh tuan rumah, ke mana pula mereka sekeluarga nak tinggal.. jadi murid yang tercicir pulak nanti.. Aduh, ni budak kelas belakang yang agak kurang dapat perhatian; biasiswa tak dapat, mungkin sebab prestasi akademik pun lemah atau dia tak dapat/hantar borang yang lengkap.
Dah macam detektif pula saya ni. 


Akhirnya selepas memaklumkan kepada PKHEM dan kaunselor sekolah, saya buat keputusan melakukan lawatan secara persendirian ke rumah Ahmad. Nak ajak guru lain? Hmm.. siapalah yang sudi buat kerja tak dibayar ni, selepas waktu persekolahan? Berisiko pula. Namun saya cekalkan hati.. demi Allah, niat nak bantu. Lama juga saya mencari-cari rumahnya..alhamdulillah jumpa. Rumah sewa 2 tingkat 2 bilik tidur yang sempit dan tiada tempat parkir kereta di depannya.


"Assalamualaikum.. ini rumah nombor 2, Jalan..?" saya memberi salam setibanya saya di depan pintu pagar. Tiada nombor rumah, kelihatan 2 lelaki dewasa di depan pintu rumah.
Keluar seorang wanita bila dipanggil seorang lelaki itu.
"Ini cikgukah?" 
Saya perkenalkan diri. Semasa menanggalkan kasut, saya ternampak bekalan letrik rumah dah tercabut. Namun dalam rumah, lampu masih menyala. Mungkin pinjam bekalan letrik dari jiran sebab dah dimaklumkan kedatangan saya, wallahualam.
Dalam hati berkata, patutlah kadang-kadang Ahmad dan abangnya lewat sampai ke sekolah. Jika tak ada bekalan eletrik di rumah, susahlah mereka nak bersiap untuk ke sekolah hanya dengan berbekalkan cahaya lilin. Namun saya tabik kepada kecekalan mereka, sanggup juga berjalan ke sekolah walaupun tahu lewat dan mungkin dirotan guru disiplin. Saya yakin tentunya hasil didikan ibu bapanya yang masih mementingkan pendidikan anak-anak mereka; baju mereka masih kemas dan bersih.

Benarlah apa yang diceritakan Ahmad. Ibunya mengaku suami dah beberapa bulan tersekat gaji sebab ambil cuti sakit berlebihan. Dia sendiri tidak dapat keluar bekerja sebab tiada siapa nak jaga anak bongsu yang berumur setahun. Anak-anak lain seramai 4 orang pula berjalan kaki ke sekolah. Persiapan raya Aidilfitri pun bergantung kepada ehsan adik-beradiknya. Hampir berderai air mata kasihan melihat keadaan rumah dan dengar luahan hati wanita 30an itu.

Ibu Ahmad juga mengaku anaknya rabun. 
"Dulu ada pihak yang buat pemeriksaan mata percuma. Saya ikut jiran, sebab saya pun rabun. Mula-mula nak bawa Ahmad sekali tapi susahlah cikgu.. tumpang kereta orang."
Dia memberi izin kepada saya untuk membawa Ahmad untuk membuat pemeriksaan mata.

"Cikgu.. ada hari saya beri bekal untuk mereka ke sekolah. Jika ada duit lebih, saya beri kepada mereka sehari RM2. Ada hari tak cukup,mereka tak ke sekolah."
"Sabar puan.." saya hanya mampu mendengar. 
"Cikgu.. janji dengan tuan rumah bulan 8 nak bayar sewa, tak tahulah sama ada bulan 9 ni suami dibayar gaji atau tidak. Susah kami nak pindah.. kena sewa lori pula."

Siapalah saya untuk membantu mereka sekeluarga.. saya pun kerja makan gaji dengan anak-anak yang makin membesar dan orang tua yang uzur. Apa yang saya ada ketika itu, saya hulurkan semasa bersalaman.

Namun saya tak mahu putus asa. Mereka perlu dibantu. Sekurang-kurangnya Ahmad ada cermin mata untuk membolehkan dia melihat papan tulis dan belajar dengan selesa pun dah cukup bagus. Saya tak kenal orang billionaire tapi saya kenal ramai orang yang kaya budi. Dengan bacaan Bismillah, saya kongsikan serba sedikit masalah Ahmad dalam laman Facebook. Saya serah kepada Allah untuk membuka hati sesiapa yang diinginiNya untuk menghulurkan bantuan.

*Bersambung









SUAMI ATAU ANAK?

Ada pelajar tanya saya hari ini, 
" Teacher, jika anak dan suami teacher terjatuh ke dalam laut, teacher nak selamatkan siapa dulu?" Ina tujukan soalan cepumas hari itu kepada saya.
"Teacher sayang siapa lebih, tentulah dia selamatkan dulu," Fauziah menyampuk.
"Mestilah anak." Maria cuba mengagak.
"Takkan nak biarkan suami lemas?" Halim pula memberi pendapat.

Aduh... kita baru nak mula mengajar, mereka pula nak beri soalan KBAT camtu kepada saya.
Saja-saja nak lengah-lengahkan saya daripada memberi kerja latihan kepada mereka atau memang nak tahu pendapat saya?
Teacher pun bukan bodoh, hehe.. dengan senyuman, saya renung wajah Ina.
"Kalau kamu dan bapa kamu terjatuh ke dalam laut, siapa yang kamu nak ibu kamu selamatkan dulu?"
"Tentulah saya, teacher!" jawabnya dengan nyaring.
"Haaa.. dah tau jawapan, tanya lagi," saya menepuk lembut pada bahunya. 
Maka dengan susah payah dan segala pujuk, barulah para pelajar itu akhirnya membuat kerja latihan yang diberi.

Hmmm.. soalan cepumas. 
Jika benar berlaku, (nau'zubillah) ..Siapakah nak diselamatkan dulu - suami atau anak?
Pendapat saya.. hah,pendapat tau bukan dicedok dari mana-mana buku atau kitab, maka masih boleh dipertikaikan atau dibantah.

Apabila seorang isteri diberi pilihan antara suami dan ibubapanya sendiri, tentulah agama Islam dah jelas menyatakan bahawa perlu utamakan suami. Sebabnya, suami yang bertanggungjawab terhadap isteri selepas selesainya akad nikah. Oleh itu juga, wajib suami memberi nafkah kepada isteri atas sebab tanggungjawabnya itu.

Namun, bila perlu pilih antara suami atau anak yang kedua-duanya terjatuh ke dalam laut? 
1. Perlu tahu sama ada suami atau anak tahu berenang atau tidak.    Oleh kerana suami saya tahu berenang dan boleh berenang menyelamatkan dirinya, tentulah sebagai ibu, saya pergi selamatkan anak sebab anak masih tak tahu berenang. Logik, kan.
2. Lagipun, sebagai ibu, naluri keibuan itu kuat. Tentunya naluri itu akan menarik ibu untuk terjun menyelamatkan anaknya dulu, barulah suami. Katalah apapun.. tak cukup sayangkan suami laa, tak hiraukan suami lagi la, sayang lebih kepada anak la.. namun itulah hakikatnya. Seorang ibu yang penyayang tentu akan berusaha selamatkan anaknya daripada apa-apa bahaya, walaupun tindakannya boleh membahayakan dirinya sendiri.

Uissh.. kalau camtu, tak sayangkan suami la, ya?
Bukan.. bukan tak sayang suami. Namun sayang isteri terhadap suaminya tak sama dengan kasih sayang ibu terhadap anak kandungnya. Tak sama tau.. ibu mengandungkan anak dan membawa kandungan dalam perut selama 9 bulan, merasai tendangannya dalam perut, menyusuinya.. tentunya perasaan tak serupa seperti berkahwin dengan suami walaupun berpuluh-puluh tahun. 

Sayang anak dan sayang suami..
Ketika anak masih bayi, ibu akan bangun jam 3pagi untuk menyusukannya.
Ketika suami minta air jam 3pagi setiap hari, isteri mungkin siapkan jug air di tepi katil sebelum tidur untuknya ... dah dewasa, kan.

Jika anak kecil demam, ibu sanggup bersekang mata tak tidur untuk menjaganya..merayu kepada doktor/ majikan untuk cuti jaga anak di rumah.
Jika suami demam, isteri bawanya ke klinik dan berikannya ubat ikut nasihat doktor.. doktor tak beri isteri cuti, majikan apatah lagi. ..dah dewasa, kan.

Bila anak kecil berak dalam seluar, ibu tak teragak-agak untuk mencuci duburnya dengan tangan sendiri.
Bila suami berak dalam seluar, isteri tolong hulurkan tisu basah dan tuala; bantu cuci pun jika dia sakit tak boleh urus diri sendiri.

Bila anak yang dah besar kata dia nak kahwin, ibu tanya siapa yang perlu dirisik.
Bila suami kata dia nak kahwin (lagi), huhu.. anda jawablah sendiri.

Antara sayangkan suami dan sayangkan anak.. 
kedua-duanya penting.. kedua-duanya berbeza.
Sayang suami kerana Allah, membawa bahagia..membuka pintu syurga.
Sayang anak kerana Allah, menanggung payah.. menerang jalan syurga..

Oleh itu, janganlah pertikaikan kasih sayang antara kedua-duanya.. jangan ambil hati, jika anda memahami. 
Kasih sayang suami-isteri boleh berbolak-balik jikalau tiada persefahaman dalam menjalankan tuntutan agama... boleh berlakunya cerai, walaupun tidak disukai Allah.
Kasih sayang seorang ibu terhadap anaknya dah jelas dalam alQuran.. hubungan ibu dengan anak takkan putus walaupun berjauhan.. anak wajib hormati dan mengerjakan kebaikan kepada ibu bapanya.
Dah jelas dihuraikan dalam kitab para ulama dan juga alQuran.

 Firman Allah S.W.T. yang bermaksud: "Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang antara kedua-duanya atau kedua-duanya sampai umur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka janganlah sekali-kali kamu mengatakan kepada kedua-duanya perkataan 'ah' dan janganlah kamu membentak mereka. Ucapkan kepada mereka perkataan yang mulia." (Surah al-Isra' 17:23-24)


 Mu'awiyah bin Jahimah telah datang kepada Rasulullah S.A.W. lantas bertanya: "Aku hendak pergi berjihad, justeru aku datang kepadamu untuk meminta pandanganmu." Rasulullah S.A.W. bertanya, mafhumnya: "Adakah kamu masih memepunyai ibu?" Jawabnya: "Ya." Lalu, Rasulullah S.A.W. bersabda: "Berbaktilah kepada ibumu kerana syurga itu berada di bawah kedua-dua kakinya." (Riwayat al-Nasa'i dan al-Tabarani)